Sprawdź co na Tweeterze
e-MediRaty

25 lat temu w Centrum Stomatologicznym EURODENTAL dokonano pierwszego zabiegu wszczepienia implantu.
Był to pionierski zabieg wykonywany w prywatnej placówce stomatologicznej.

Implanty zębów w Centrum Stomatologicznym EURODENTAL

Dlaczego warto mieć implanty?
Mówi się o nich „trzecie zęby”, ponieważ rekonstruowane zęby są solidnie zamocowane i w praktyce nie różnią się wyglądem ani funkcjonalnością od zębów własnych. Implanty przywracają 100% siły żucia, protezy ruchome 30 – 50%. Jest to istotne w profilaktyce zdrowego przewodu pokarmowego. Kiedy nie możemy prawidłowo gryźć spożywanych produktów lub eliminujemy z naszej diety pokarmy twarde narażamy się na choroby przewodu pokarmowego. Dotyczy to nie tylko ludzi w podeszłym wieku. W wyniku zabiegu implantu zęby sąsiednie pozostaję w nienaruszonym stanie.

Zabieg, czy to boli?
Implanty wszczepia się w znieczuleniu miejscowym – zabieg ten porównywalny jest do zabiegu usunięcia jednokorzeniowego zęba. Przez 2 – 3 dni po zabiegu dziąsło może być zasinione lub opuchnięte, ale oprócz  tego pacjent nie powinien odczuwać żadnych dolegliwości. Przez tydzień po zabiegu należy unikać dużego wysiłku fizycznego i bardzo dbać o higieną jamy ustnej. Zanim specjalista wszczepi implant, ocenia kondycje jamy ustnej pacjenta. A zatem, jeśli mamy próchnicę czy choroby  przyzębia  najpierw trzeba zająć się leczeniem. Dopiero gdy uda się ustabilizować stan w jamie ustnej, można myśleć o wszczepieniu implantów.

Są dwie metody implantacji – jedno i dwufazowa. W przypadku pierwszej podczas jednej wizyty wkręca się implant i zakłada koronę protetyczną. Lepiej jednak zdecydować się na bezpieczniejszą metodę dwufazową: po wszczepieniu implantu czeka się od 3 do 6 miesięcy ,aż nastąpi osteointegracja czyli połączenie tytanu z kością. Oczywiście na ten czas pacjentowi zakłada się koronę tymczasową, która maskuje ubytek. Na dwóch lub trzech implantach można zamocować klika zębów, czyli tzw most. W przeciwieństwie do tradycyjnych konstrukcji nie trzeba szlifować sąsiednich zębów. To, że mamy implanty nie oznacza, że możemy zapomnieć o pielęgnacji jamy ustnej. Trzeba o nie dbać tak samo jak o naturalne zęby, codziennie je szczotkować, używać nici dentystycznych, regularnie zgłaszać się na kontrolę do stomatologa, dwa razy w roku poddawać się zabiegowi higieny jamy ustnej.

Kto wykonuje zabieg wszczepienia implantu?
Centrum Stomatologiczne EURODENTAL jest pionierem w dziedzinie wszczepiania implantów wśród prywatnych gabinetów stomatologicznych. Pierwszy zabieg wykonaliśmy 25 lat temu. Specjaliści z EURODENTAL wykonywali wszystkie zabiegi uczestniczkom programów „Chcę być piękna” i trzech edycji „Fabryki Urody”,  emitowanych w TV POLSAT. Za osiągnięcie w dziedzinie implantologii  trzykrotnie otrzymaliśmy prestiżową nagrodę Kryształowego Tytana,  przyznawaną najlepszym gabinetom dentystycznym z Polsce.

DENTSPLY implanty

„Regenracja / odbudowa kości z wykorzystaniem indywidualnie dopasowanych do warunków kostnych pacjenta bloków kostnych na podstawie badania tomografii komputerowej.”

Cała prawda o implantach
Wypowiedź naszego eksperta dla miesięcznika URODA.

Straciłaś ząb?
Najlepszym sposobem wypełnienia luki są implanty. Na pewno słyszałaś o nich wiele rozmaitych opinii - że są zbyt drogie, że często się „nie przyjmują“
i nie u każdego można je zastosować... Co jest prawdą, a co mitem?

alt

Zapytaliśmy o to naszego eksperta.
lek.stom. Agnieszka Sicińska
Dyrektor Medyczny CS Eurodental

Prawdy i mity o implantach, miesięcznik URODA

Są imitacją naturalnych zębów.

FAŁSZ - Implanty zastępują wyłącznie korzeń zęba. Umieszcza się je bezpośrednio w kości szczęki, a następnie nakłada na nie tzw. filar, do którego dopiero przytwierdza się koronę imitującą ząb. Implanty mają kształt śruby. Wykonuje się je z tytanu – to jedyny metal, który nie uczula i dobrze łączy się z tkanką kostną.

To najlepsze rozwiązanie protetyczne.
PRAWDA - Implanty stosuje się je w protetyce od 1966 r. I jak dotąd nie mają konkurencji. W stu procentach odtwarzają siły żucia i mogą służyć dziesiątki lat. Mosty oraz ruchome protezy, które też uzupełniają braki w uzębieniu, są mniej trwałe i dają efekty uboczne. Wyjmowana proteza zawsze niszczy tkankę kostną, natomiast most wymaga szlifowania sąsiadujących zębów.

Wszczepia się je wyłącznie u osób dorosłych
PRAWDA, ALE... - Rzeczywiście implanty wszczepia się je najchętniej osobom dorosłym. Chodzi tu jednak o dorosłość w sensie medycznym a nie formalnym. Warunkiem zastosowania implantu jest bowiem zakończony rozwój kostny. W praktyce oznacza to, że zabieg można przeprowadzić u osób powyżej 18-20 roku życia. Żeby upewnić się, czy u danego pacjenta rozwój kostny został już zakończony, wykonujemy zdjęcie rentgenowskie nadgarstków.

Warunkiem ich zastosowania jest dobry stan jamy ustnej
PRAWDA - Zawsze najpierw trzeba posprzątać, a potem budować. A zatem jeśli mamy próchnicę, choroby przyzębia czy uszkodzoną kość, to najpierw trzeba zająć się leczeniem. Dopiero, gdy już uda się ustabilizować stan w jamie ustnej, można go wszczepić implant.

Należy je założyć od razu po utracie zęba.
FAŁSZ - Można to zrobić od razu po utracie zęba albo wiele lat po jego wyrwaniu. W tym wypadku nie działa zasada „Im szybciej tym lepiej“.

Leczenie trwa wiele miesięcy.
PRAWDA -  Uzupełnienie braku zębowego dzieli się na dwa etapy. W pierwszym stomatolog umieszcza implant w szczęce. Zabieg odbywa się w znieczuleniu miejscowym, jest więc bezbolesny. Potem mamy kilka miesięcy przerwy i czekamy aż tytan zrośnie się z kością (fachowo nazywa się to procesem osteointegracji). Jeśli implant został umieszczony w żuchwie, proces zrastania będzie trwał około 3 miesięcy. Jeżeli w szczęce górnej – pół roku. Po upływie tego czasu następuje drugi etap leczenia. Stomatolog wymienia końcówkę implantu, a następnie zakłada koronę.

Po ich wszczepieniu może pojawić się ból
PRAWDA, ALE... - Po wszczepieniu pojedynczego implantu zdecydowana większość pacjentów nie ma dolegliwości bólowych. Ból i obrzęk częściej pojawiają się po poważniejszych zabiegach, podczas których zakłada się kilka tytanowych śrub.

Są niezniszczalne, więc nie trzeba o nie dbać.
FAŁSZ - O tę część implantu, która jest w kości nie bardzo możemy dbać, ale bardzo pieczołowicie powinniśmy czyścić miejsce, w którym implant „wychodzi“  z kości i łączy się z koroną protetyczną. Narastanie osadu w okolicy jego zastosowania może doprowadzić do tzw. zapalenia okołoimplantowego, które jest odpowiednikiem paradontozy.

Organizm może je „odrzucić“.
PRAWDA, ALE... - Nie należy mylić implantu, który jest neutralny biologicznie z przeszczepem. Bardzo często mówi się o odrzuceniu implantu, tak jak o odrzuceniu nerki. To błąd. Oczywiście może okazać się, że podczas procesu zrastania pomiędzy implant i tkankę kostną wniknie tkanka łączna i tytan się „nie przyjmie“. Jednk takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko. A jeśli już nastąpią, zawsze można „pechowy“ implant  zastąpić następnym.

Do ich zastosowania istnieje wiele przeciwskazań.
FAŁSZ -  Przeciwskazań jest bardzo niewiele. Zabiegów nie wykonuje się jedynie u osób z ciężkimi chorobami psychicznymi oraz u tych pacjentów, którzy są w trakcie chemioterapii.

Tekst Iwona Kołakowska