Próchnica jest problemem ludzi w różnym wieku. Brak leczenia może skutkować utratą zęba, a nawet wieloma poważnymi schorzeniami.
Stomatologia zachowawcza zajmuje się leczeniem oraz zapobieganiem tej najpowszechniejszej choroby zębów. Przyczyną powstawania próchnicy
może być: zaniedbanie higieny osobistej, działalność szkodliwych bakterii oraz niewłaściwa dieta.

Spośród pierwszych objawów próchnicy można wymienić: ból, nadwrażliwość zębów oraz przebarwienia na szkliwie. Nie wolno ignorować objawów i odwlekać wizyty u stomatologa. Odpowiednio wcześniej podjęte leczenie, może okazać się niemal bezbolesne.

Współczesna stomatologia zachowawcza początkowe fazy próchnicy leczy za pomocą remineralizacji, fluoryzacji oraz (w przypadku zębów mlecznych) lakowania, polegającego na pokrywaniu zębów substancją ochronną - „lackiem”. W naszym Centrum Stomatologicznym stosujemy wypełnienia z kompozytów światłoutwardzalnych. Dzięki szerokiej palecie odcieni, nie różnią się one od naturalnego koloru zębów. Dzieciom natomiast proponujemy wypełnienia kolorowe.

Bardzo ważnym elementem w profilaktyce chorób przyzębia i próchnicy jest dbałość o prawidłową higienę jamy ustnej. Należy mieć na uwadze, że mycie zębów i używanie nici dentystycznej nie wystarcza. Konieczne są także regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym, celem poddania się zabiegowi higieny, tj. usuwania osadu nazębnego oraz kamienia. Podczas takiego zabiegu, higienistka profesjonalnie oczyszcza zęby z kamienia i osadu, wykorzystując ultradźwięki. Następnie, aby jeszcze dokładniej oczyścić zęby, poddaje się je piaskowaniu. Dzięki temu nasze zęby przez długi czas zachowują swój jasny odcień oraz gładkość. Ostatni etap zabiegu, stanowi polerowanie.

Higiena jamy ustnej - ważny zabieg.

Już od niepamiętnych czasów ludzie odczuwali potrzebę stosowania różnego rodzaju zabiegów kosmetycznych i higienicznych w obrębie jamy ustnej.
Na 5 tysięcy lat przed narodzeniem Chrystusa Hindusi postrzegali jamę ustną jako wrota do całego organizmu i dlatego zalecano utrzymywać ją w należytej czystości. Odnosiło się to zarówno do zębów jak i języka. Zalecano zabiegi pielęgnacyjne wcześnie rano, jeszcze przed śniadaniem.

Zachowanie prawidłowej higieny jamy ustnej jest kluczem do utrzymania zdrowych zębów i przyzębia. Główną przyczyną powstawania próchnicy i chorób dziąseł jest gromadząca się płytka nazębna i rozkładające się resztki pokarmowe. Ich właściwe usunięcie to jedna skuteczna droga do zachowania zdrowia w obrębie jamy ustnej. Kamień nazębny to zmineralizowana warstwa płytki nazębnej. Płytka natomiast to lepka, biała warstwa osadów, składająca się ze śliny, resztek pokarmowych i bakterii, które ciągle odkładają się na zębach i wzdłuż linii dziąseł. Odkładanie się płytki może powodować charakterystyczne przebarwienia a nawet prowadzić do podrażnień i zapalenia dziąseł. Płytka zaczyna formować się od czterech do 12 godzin po szczotkowaniu zębów. Narasta pod wpływem bakterii kwasotwórczych, rozkładających cukry i kwas. Jeden gram płytki nazębnej zawiera bilion bakterii. Jego wzór jest unikalny dla każdego człowieka, dokładnie tak jak odciski palców.

Dojrzały osad pod wpływem czasu ulega mineralizacji i powstaje kamień nazębny. Składa się on z twardych zmineralizowanych osadów takich jak płytka nazębna i sole pochodzące ze śliny, które znajdują się na powierzchniach zębów, pod linią dziąseł oraz na aparatach ortodontycznych. Kamień składa się z warstw, nowa warstwa nadbudowuje się na warstwach już powstałych. Szorstka powierzchnia kamienia może utrzymywać płytkę bakteryjną w pobliżu dziąseł a sam kamień odkłada się w trudno dostępnych miejscach. Stąd tak ważne są regularne przeglądy stomatologiczne i profesjonalne zabiegi higieny jamy ustnej. Kamień utrudnia pozbycie się płytki nazębnej. Najczęściej odkłada się on na tylnych powierzchniach zębów dolnych, jako że gruczoły ślinowe umiejscowione są właśnie w szczęce dolnej, pod językiem. Kamień bardzo silnie łączy się z powierzchnią zębów, dlatego też nie może być usunięty przy użyciu typowych narzędzi higieny jamy ustnej jak szczoteczka do zębów, czy też nić dentystyczna.

Usuwanie kamienia nazębnego wykonuje się przy użyciu ultradźwięków jedynie w gabinecie stomatologicznym podczas zabiegu higieny
jamy ustnej.

Zabieg higieny jamy ustnej to: usuwane płytki nazębnej i kamienia, piaskowanie, polerowanie i fluorowanie (na zlecenie lekarza). Zabieg trwa średnio godzinę. Należy powtarzać go regularnie co pół roku. W przypadkach choroby dziąseł częściej wg zaleceń lekarza.

Jesteś w ciąży – nie omijaj dentysty.

Naukowo udowodniono, że u przyszłych matek, które cierpią na zapalenie przyzębia, dziąseł i innych tkanek otaczających zęby obserwuje się kilkakrotnie wyższe ryzyko porodu przedwczesnego.

Stany zapalne związane z nieleczonymi zębami i przyzębiem stanowiące ognisko zakażenia, mogą też niekorzystnie wpływać na rozwój płodu, czego objawem jest chociażby niska waga urodzeniowa. Tłumaczone jest to przenikaniem bakterii i ich toksyn do krwi z objętych stanem zapalnym miejsc. Należy również pamiętać, iż po urodzeniu dziecka, jama ustna opiekunów, a zwłaszcza matki, stanowi źródło zakażenia potomka bakteriami wywołującymi próchnicę zębów i choroby przyzębia Ciąża jest okresem, w którym pojawia się szereg niekorzystnych czynników, które mają  wpływ na stan zdrowia jamy ustnej. Wymioty i nudności, częste podjadanie powodują, że zmiany zachodzące w ślinie przyspieszają rozwój próchnicy zębów.

Do zaostrzenia zapalenia dziąseł dochodzi najczęściej pomiędzy 2 a 8 miesiącem ciąży. Znaczna większość zmian w ustroju ciężarnej jest spowodowana wahaniem poziomu hormonów, zwłaszcza sterydowych, takich jak estrogeny i progesteron. Dziąsła w okresie ciąży staja się obrzmiałe, zaczerwienione i przekrwione. Stan zapalny objawiać się może również krwawieniem, obrzękiem i bolesnością dziąseł, nieprzyjemnym zapachem z ust. U niektórych kobiet, zazwyczaj w drugiej połowie ciąży dochodzi do zmian przerostowych dziąseł wokół niektórych zębów lub nawet w całej jamie ustnej. Utrudniają one niestety higienę jamy ustnej a zaniedbania  powodują z kolei nasilenie zmian zapalnych. Rzetelne, co najmniej dwukrotne w ciągu dnia szczotkowanie zębów pastą z fluorem w połączeniu z oczyszczeniem powierzchni stycznych nicią dentystyczną pozwalają na zachowanie zdrowych  dziąseł i zębów.

Dodatkowo lekarz dentysta może zalecić przyszłej matce płukanki o działaniu wzmacniającym szkliwo, przeciwbakteryjnym i przeciwzapalnym. Jeżeli u kobiety ciężarnej występują objawy zapalenia dziąseł, powinna niezwłocznie udać się do dentysty a ten ustali przebieg leczenia. Każda kobieta planując ciążę powinna zadbać o zdrowie jamy ustnej i wyleczyć próchnicę zębów oraz wszelkie infekcje jamy ustnej. Pozwala to na uniknięcie stresów związanych z pojawieniem się dolegliwości bólowych i koniecznością przeprowadzenia zabiegów stomatologicznych w czasie trwania ciąży. Wbrew popularnym opinią ciąża nie jest bowiem przeciwwskazaniem do leczenia a w przypadkach koniecznych usuwania zębów. Nie ma także przeciwwskazań do zastosowania u przyszłej matki środków do znieczulenia miejscowego, pozwalających na bezbolesne  przeprowadzenie zabiegów. Udając się do dentysty podczas ciąży należy jedynie uprzedzić go o swoim stanie, tak aby podczas zabiegów zastosował odpowiednie leki i preparaty i wziął pod uwagę konieczność ochrony radiologicznej przyszłej mamy.

Zły stan zdrowia jamy ustnej matki zwiększa ryzyko wystąpienia próchnicy we wczesnych latach życia dziecka. Potoczna opinia, że każda ciąża kosztuje kobietę jeden ząb to przesądy i należy z nimi walczyć.

Z cukrzycą do dentysty.
Wypowiedź eksperta dla "ŻYJMY DŁUŻEJ".

Kiedy myślę o moich pacjentach, którzy chorują na cukrzycę, to porównuję ich stan zębów oraz jamy ustnej do drogi hamowania samochodu. Każdy przecież wie, że nasze bezpieczeństwo zależy od stanu technicznego pojazdu,  odpowiednich do pory roku opon oraz rozwagi kierowcy. Zaniedbanie jednego z tych czynników naraża nas na niebezpieczeństwo – wydłuża drogę hamowania i grozi kłopotami.

Podobnie jest z naszym zdrowiem. Najnowsze badania sugerują istnienie związku pomiędzy chorobami dziąseł a cukrzycą. Wiadomo, że osoby z cukrzyca narażone są na większe ryzyko rozwoju chorób dziąseł. A jednocześnie, przewlekłe choroby dziąseł mogą stanowić istotny czynnik ryzyka w rozwoju cukrzycy.

Dlaczego tak się dzieje?
Bakterie, które zagnieździły się w chorych dziąsłach, dostając się do krwioobiegu, mogą spowodować uszkodzenie lub zniszczenie komórek odpowiedzialnych za wytwarzanie insuliny. Jeśli tak się stanie, może rozwinąć się cukrzyca typu 2 – nawet u uprzednio zdrowych osób, u których nie wystąpiły żadne czynniki ryzyka cukrzycy.

Zawsze należy też pamiętać o tym, że jama ustna nie jest przystawką do naszego organizmu lecz integralną jego częścią. Ogniska zapalne w obrębie jamy ustnej otwierają bakteriom swobodną drogę do migrowania po całym organizmie.

Jak zapobiegać chorobom dziąseł i próchnicy?

Oto lista czynności, o których należy pamiętać aby odpowiednio dbać o higienę jamy ustnej:

• co najmniej dwa razy dziennie dokładnie szczotkować zęby - najlepiej rano i  przed snem
  • używać miękkiej szczotki dobrej jakości
  • myjąc zęby nie należy się spieszyć i skupić jedynie na tej czynności
  • szczotkować zęby przez co najmniej trzy minuty
  • używać pasty z fluorem
  • codziennie czyścić przestrzenie miedzy zębami, używając nici dentystycznych, aby usunąć płytkę nazębną z miejsc gdzie nie dociera szczoteczka
  • regularnie poddawać się zabiegowi higieny jamy ustnej.

Chory na cukrzycę, który nie kontroluje swojego poziomu glukozy we krwi jest bardziej narażony na rozwój chorób dziąseł i utratę większej liczby zębów, niż osoby bez cukrzycy. Podobnie, jak inne infekcje, również choroby dziąseł mogą stanowić czynnik podwyższający poziom cukru we krwi, utrudniając kontrole glikemii osobom cierpiącym na cukrzycę. Jak zatem zapobiegać problemom stomatologicznym związanym z cukrzycą? - Przede wszystkim należy kontrolować poziom cukru we krwi. Dbać o zęby oraz dziąsła i koniecznie, nie rzadziej niż, co sześć miesięcy zgłaszać się na kontrole. Trzeba też regularnie poddawać się zabiegom higieny jamy ustnej.

Kamień nazębny to zmineralizowana warstwa płytki nazębnej. Płytka natomiast to lepka, biała warstwa osadów, składających się ze śliny, resztek pokarmowych i bakterii, która ciągle odkłada się na zębach i wzdłuż linii dziąseł. Może to powodować charakterystyczne przebarwienia, a nawet prowadzić do podrażnienia i zapalenia dziąseł. Ponadto płytka wytwarza kwas, który atakuje szkliwo zębów. Płytka nazębna zaczyna formować się od 4 do 12 godzin po szczotkowaniu. Narasta pod wpływem bakterii kwasotwórczych, rozkładających cukry i kwas. Jeden gram zawiera bilion bakterii. Jej wzór jest unikalny dla każdego człowieka tak, jak odciski palców. Dojrzały osad z upływem czasu ulega mineralizacji i powstaje kamień nazębny.

Kamień składa się z warstw - nowa warstwa nabudowuje się na warstwach już powstałych. Szorstka powierzchnia kamienia może utrzymywać płytkę bakteryjną w pobliżu dziąseł, a sam kamień odkłada się w trudno dostępnych miejscach. Warto też pamiętać, że taki kamień bardzo silnie łączy się z powierzchnią zębów i jest dużo twardszy niż płytka nazębna. Stąd tak ważne są regularne przeglądy stomatologiczne i profesjonalne zabiegi czyszczenia. Usuwanie kamienia nazębnego wykonuje się przy użyciu ultradźwięków jedynie w gabinecie stomatologicznym. Jeśli chory na cukrzycę przestrzega  tych zaleceń, to w przypadku zabiegu wszczepienia implantów choroba nie będzie przeciwwskazaniem. Dodatkowym zabezpieczeniem będzie okołooperacyjne leczenie antybiotykowe. Pamiętajmy jednak o podstawowej rzeczy, a mianowicie o dobrze kontrolowanym poziomie cukru. Wówczas nasza droga hamowania zawsze będzie bezpieczna.